Uncategorised

Hvordan få en gjennomført instagramprofil?

Vi skal gå gjennom 10 punkter som skal hjelpe deg med å forbedre din Instagramprofil. Det viktigste er at du har en klar og tydelig plan for hvordan du ønsker å bruke Instagram og holder deg til den.

INSTAGRAMSTRATEGIEN

Det er over 2,2 millioner Instagrambrukere i Norge og plattformen er voksende. Facebook har over lang tid strammet inn rekkevidden for bedriftssider, noe som gir deg god grunn til å se på andre plattformer å bruke. Vær synlig der kundene dine bruker tid.

Her er noen gode tips til deg som vil bli enda bedre på Instagram.

DEDIKASJON

  • Det går an å ha en Instagramprofil uten noe strategi, kontinuitet eller kvalitet, men den blir neppe veldig suksessfull.
  • Du må være dedikert og konsekvent på din Instagramprofil.

LOGO

  • Logoen din er utrolig viktig. Bruk logoen som profilbilde og marker bildene dine med logoen eller navnet ditt.
  • En app som funker bra til dette er «Watermark».

FARGER

  • Velg deg et fargetema du skal gå for.
  • Er det sterke farger? Duse farger? Svart-hvitt? Klarer du å ha et filter du konsekvent bruker?
  • Vi har en egen bloggpost om mønster og farger her

STRATEGI 

  • Velg en strategi som besvarer disse spørsmålene:
    – Hva vil jeg formidle?
    – Vil jeg differensiere hva jeg poster på story og på veggen?
    – Hvor ofte skal jeg poste?
    – Ønsker jeg å poste kun reklame? Eksempel billetter i salg nå, xx kommer til oslo, billetter i salg neste mandag.
    – Kanskje 1/3 av postene skal være en anbefalingslåt med ditt design på. Lag i så fall et mønster på det.

BIO

  • Sørg for at du har konkret og relevant informasjon i bioen din.
    Nettsted, adresse, tlf. nr. til kunderservice og kort om hvem dere er.
  • Fortelle hvorfor noen skal følge dere. Er det fordi dere har mange konserter innen en viss sjanger? Eller fordi dere legger ut nyheter innenfor musikk? Eller kanskje dere er flinke til å filme fra konserter?
  • Du kan også tagge noen i bioen og legge til firmaets egen #hashtag om dere har det.

 

HØYDEPUNKTER

  • Legg til høydepunkter. Klikk på plusstegnet under din bio og add stories du ønsker å ha med.
  • Sørg for at førstebilde er forklarende og gjerne i samme stil. Dette fremstår mer gjennomtenkt enn random rotete bilder.
  • Viktig at navnet på høydepunktet også er beskrivende.

 

ENGASJEMENT

  • Okey, du har en fin profil nå. Men hvordan skal folk finne deg?
  • Du må engasjere deg i dine følgere og potensielle følgere. Lik bildene deres, så kanskje de liker dine og i beste fall følger deg.

PERSONLIGHET

  • Hvordan er tonen din? Formell, humoristisk, uformell? Dette gjenspeiler det du poster og gjør.
  • Du vil at kunder skal se på deg som en person og ikke bare et merke, så tør å være personlig- slik vil du vinne kunders tillit og få de til å engasjere seg i dine poster.
  • Tenk spesielt over hvordan bildeteksten er. Er du uformell kan du bruke emojies og et mer muntlig språk.

DEL

    • Når noen tagger deg i story, del deres story i din egen. Vis at du setter pris på at de tagger deg.

 

HASHTAGS

  • Legg til alle relevante #hashtags.
  • Tips, legg til hashtagsene i notater så du kan kopiere og lime inn i posten.
  • Også lurt å legge ut bilde og deretter legge igjen en kommentar med alle hashtagene.
  • Legg til alle hashtags som kan ha noe med bransjen og firmaet ditt å gjøre, ikke nøy deg med fem- seks stykker.
    Eksempel: #festival#konsert#concert#musikk#music#rock#jazz#hiphop#rnb#rap#classic#klassisk#instrument++