Uncategorised

Hvordan holde kanalene levende på sommeren?

Det er ikke alle som har mye aktivitet i sommermånedene, men det er dermed ikke sagt at dere ikke kan holde aktiviteten oppe på sosiale meider. Vi skal gi deg fem konkrete tips som kan hjelpe med å holde liv i kanalene, selv i sol-månedene.

Som arrangør er det stor variasjon på travle- og ikke travle måneder. For festivalarrangørene er sommermånendene de mest aktive, og kanskje trenger du ikke tipsene som nå kommer. Jeg har dog sett at flere arrangører glemmer sine kanaler i festivalperiodene- og det er forståelig med tanke på alt som skjer i den mest travle tiden, nemlig under selve arrangementet. Et tips er å få noen til å håndtere f. eks Instagramkontoen til festivalen, om man ikke har kapasitet selv. Det er mange studenter som ønsker erfaring og bygge CV, kanskje det er noen på markedsføringsstudie som ønsker å ta på seg et slikt oppdrag. De er også ofte oppdatert på hva som er de beste funksjonene å bruke, samt det å engasjere brukere gjennom egne kanaler..

Tips 1- INNHOLDSPLAN

Å følge opp sosiale medier kan være vankelig nok, spesielt om du ikke har en dedikert person som holder i dette og er veldig flink. Derfor vil en innholdsplan være nyttig for å få gjennomføringsgraden opp. Finn frem det du har av bilder og filmer fra tidligere eventer, og bruk dette til å promotere de nye. Du trenger ikke slenge med et plakatbilde for å promotere en konsert som kommer. De fleste arrangører sitter på et bibliotek fullt av bilder som aldri har blitt tatt i bruk, dette er en ypperlig mulighet til å få de fine og stemningsfulle bildene frem i lyset.

 

Tips 2- UGC, User generated content

Kanskje du har hørt om UGC før, hvis ikke får du høre om «buzz-ordet» nå. Dette er innhold som er generert av andre. Si du arrangerer mange arrangementer på Brygga Kultursal. Sannsynligheten for at noen har lagt til Brygga Kultursal som sted på Instagram, i forbindelse med publisering av et bilde er stor. Finnes det noen fine bilder fra tidligere arrangement på ditt sted, kan du sende en personlig melding på Instagram- og spørre om du kan reposte bildet han/hun har lagt ut- mot at du krediterer billedtakeren. Ikke bare får du postet et fint bilde, du får brukt innholdet til publikum, noe som kan være veldig stas for mange.

 

Tips 3- SOMMERKOS

Har du ikke en festival, eller mange andre eventer på sommeren? Det betyr ikke at du ikke kan legge ut fine opplevelser fra sommeren din for det! Er du på en konsert, et sportsarrangement eller teater, del det med dine følgere. Gi kred til flinke arrangører, selv om det ikke er du som arrangerer. Dette gir en god spredning av det gode budskap, som er at live-opplevelser er KANON. Vi i Ticketmaster prøver å dekke eventer vi er på hyppig, selv om konserten er avholdt og vi ikke får solgt flere billetter til den konserten. Vi gjør dette for å vise våre følgere at vi er på ting, for å holde liv i våre kanaler, for å vise gode konserter og ikke minst for å gi en smakebit på ulike arrangementer til våre følgere som kanskje ikke bor i nærheten av et steder det der skjer, eller av andre grunner ikke har mulighet til å delta på Live-eventer.

 

Tips 4- REPOST

Er det noen som tagger deg? Repost det i din story. Når noen tagger deg, vil det synes i din Instagram-innboks. Der kan du gå inn på chatten og trykke «Legg til dette i historien din».  Å vise til at andre har tagget deg, kan øke tilliten til ditt merkevarenavn.

 

Tips 5- ENGASJEMENT

Dere kan fortsatt arrangere giveaways av billetter og andre goodies. Billetter er alltid noe folk vil ha. Kanskje en konkurranse kan være; del et sommerbilde i story og markere bildet med din instagramkonto @bryggakultursal? Da kan du reposte noen av bidragene.
Eventuelt be de bruke en viss hashtag, så kan du bruke bildene utover sommeren som de har bidratt med i konkurransen. Et viktig punkt er å alltid spørre om lov til å bruke bildene før de blir postet, så slipper man å sette loven på prøve.