Nyheter

Stjernelag ønsker publikum velkommen tilbake til kulturopplevelsene

– Vi lever for å formidle musikk og kunst, sier artist og poet Trygve Skaug. Sammen med Linn Skåber og Atle Pettersen er han en av mange som deltar i kampanjen #backtolive – en videokampanje for få deg tilbake i salen.

Uten publikum kan vi bli hjemme

Det er artisten og poeten Trygve Skaug som har skrevet manuset til videoen. For ham var det viktig formidle følelsen av fellesskapet og følelsen av å oppleve noe. Å huske følelsen av gåsehud og tårer i øyekroken.

– Det er publikum i salen vi spiller for. Uten dem kan vi like gjerne bli hjemme. Vi lever for å  formidle musikk og kunst og nå som vi er i gang igjen, håper vi publikum også vil komme. Mange er på plass allerede, men tenk så mye større det blir for alle når salen er full og hjertene banker i takt, sier Skaug begeistret.

Landets scener og konsertsaler har nemlig åpnet dørene. For de kulturglade er det daglig et stort utvalg show og konserter over hele landet. Alle som står på og bak en scene nærmest dirrer av forventning og glede over å ha kommet i gang igjen. Likevel har ikke alle publikummerne funnet veien tilbake til opplevelsene. Det er ikke lenger grunn til verken smitteangst eller frykt for avlysninger – bransjen forsikrer publikum om at alt er som før og at publikum er hjertelig velkomne tilbake til
kulturopplevelsene.

På intiativ fra Trine Rein og artistnorge selv

– Vi ble veldig glade da Trine Rein tok kontakt med denne ideen, sier Lasse W. Fosshaug. Han er kommunikasjonsrådgiver hos GramArt, interesseorganisasjonen for artister, musikere og studioprodusenter.

– Endelig får vi gjøre noe aktivt og positivt igjen, på vegne av medlemmene våre, medlemmene til alle de andre organisasjonene som støtter kampanjen, og alle som jobber med formidling av kultur, i hele landet.

En av de andre organisasjonene som ble kontaktet, var NEMAA – organisasjonen for bedrifter som driver med artistmanagement og bookingvirksomhet i Norge. Deres medlemmer lever blant annet av billettsalget til sine utøvere og merker nedgangen i billettsalg godt. JoëlSchwalenstöcker er styreleder i NEMAA og håper initiativet gjør at publikum flokker seg til salene igjen.

– Noen utøvere klarer seg selvfølgelig bra, de største artistene og skuespillerne trekker oftest fullt hus. Men i Norge har vi også alltid hatt et stort mellomsjikt med kunstnere som lever av det de gjør, men kanskje uten helt enorme omsetningstall. Det er disse som har merket nedgangen mest. Vi håper derfor å kunne bidra til at billettsalget tar seg opp igjen gjennom denne kampanjen, sier Schwalenstöcker.

Hashtag med konkurranser

I forbindelse med kampanjen vil det loddes ut billetter og gavekort til kulturopplevelser rundt om i landet. Derfor heter kampanjen #backtolive, slik at folk kan bruke hashtaggen for å vise frem sine kulturopplevelser, eller fortelle om kulturopplevelser de drømmer om å få oppleve.

#backtolive

Hvordan bruke hashtagen?

Publikum inviteres til å delta i bevegelsen! Det gjør dere gjennom hashtaggen #backtolive på følgende måte.

  • Bruk hashtaggen #BackToLive når du laster opp bilder fra dine egne kulturopplevelser til sosiale medier.
  • Artister og bransje gjør et søk på hashtaggen, og ser om de finner noen som holder til i nærheten av det neste stedet de skal holde/markedsføre en konsert/forestilling.
  • Deretter trekkes det ut relevante vinnere som får for eksempel gratis billetter, merch, et møte med artisten/bandet, eller andre annet som den enkelte artist har lyst til å bruke/gjøre.
    Vi gjør oppmerksom på at det er opp til den som avholder konkurransen å sette seg inn i og forholde seg til de enhver tid gjeldende regler for markedsføring og konkurranser.