Musikk

SOHN tar oss med til en annen verden

SOHNs konsert på Parkteatret var en mektig musikalsk opplevelse. Med sitt voldsomme lydbilde og plettfrie vokal ble vi dratt langt inn i hans til tider dystre men deilige verden.

Foto: Erik Rydning

Musikken hans er tung og elektronisk, og det føles som en varm omfavnelse når man lar seg selv rive med. Fra velkjente låter som «Lessons», «Bloodflow» og «Artifice», til nye høydepunkter som «Dead Wrong», «Proof» og «Rennen», fikk vi virkelig servert alt vi ønsket oss.

Man merker fort at han har stålkontroll på musikken der han sitter å tweaker og fikser på lydbordet sitt underveis i konserten. Han sier selv at stemmen er litt redusert etter åtte konserter på rappen, men vokalen er det likevel ingenting å si på. Den er nemlig så plettfri og fyldig at det er vanskelig å skille fra de innspilte albumversjonene. De gangene han virkelig trøkket på, og lot stemmen gli utover originalversjonen, tok vi oss selv i å måpe av begeistring.

Det nye albumet «Rennen» er lettere å få tak på en forgjengeren, noe som kommer tydelig frem i løpet av hans tre ekstranumre. Der tok han først den hardtslående ferske singelen «Hard Liquor», før han gikk over i det nedtonede tittelsporet fra debutplaten «Tremors». Helt til slutt rundet han av med den radiovennlige hovedsingelen fra siste album, som også en av hans aller beste låter hittil, nemlig «Conrad».

Han klappet ivrig mot salen som en takk til publikums innsats, men SOHN ble raskt overdøvet av et tydelig tilfreds publikum. Det er ikke ofte konserter får oss til å forsvinne så fullstending fra virkeligheten, men ikveld fikk vi et unikt innblikk i SOHNs mystiske og mektige univers og vi forlot salen i en helt annen verden.

 

TERNINGKAST:

 

Foto: Erik Rydning

Foto: Erik Rydning